JABATAN BENDAHARI
- PENGENALAN
- CARTA ORGANISASI
- PERKHIDMATAN
- AKTIVITI
- MUAT TURUN
- DIREKTORI STAF
- FAQ
- SOALAN LAZIM BERKAITAN YURAN PELAJAR
- PAUTAN LAIN





PERKHIDMATAN JABATAN BENDAHARI
Pejabat Bendahari menawarkan perkhidmatan yang terbaik kepada para pelanggan termasuk pelajar, staf dan orang luar. Secara dasarnya, perkhidmatan Pejabat Bendahari adalah berdasarkan fungsi-fungsi Pejabat Bendahari seperti pengurusan belanjawan universiti, kewangan korporat, pengurusan perolehan dan aset, pengurusan kewangan pelajar, pengurusan akaun dan sistem kewangan, gaji dan kewangan staf, dasar dan kewangan ibu pejabat, pengurusan akaun amanah, pengurusan kewangan pembangunan dan fasiliti serta penyelidikan dan perundingan. Fungsi Pejabat Bendahari ini telah dirangkumkan dan sebahagiannya disampaikan melalui penyampaian perkhidmatan secara dalam talian. Ini termasukan FINePortal, Portal Kewangan Pelajar, FINePay dan FINeProcurementPLUS.
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
SOALAN LAZIM BERKAITAN YURAN PELAJAR
SOALAN 1 : Bagaimana cara untuk mengakses Portal Kewangan Pelajar? Mohon bantuan.
Jawapan:
Portal Kewangan Pelajar (Student Financial Services) boleh diakses melalui login iStudent Portal.
Sekiranya anda menghadapi masalah login ke iStudent Portal, sila rujuk senarai semak di bawah:
- Bagi pelajar baru, adakah anda telah mendaftar sebagai pelajar UiTM di pautan berikut? https://online.uitm.edu.my/
- Adakah anda telah membuat pengisytiharan vaksin? (Wajib, sekali sahaja)
- Adakah anda telah membuat pengisytiharan Saringan C19 setiap hari? (Wajib, setiap hari) (untuk soalan 2 & 3 layari: https://saringc19.uitm.edu.my/#/)
- Sudahkah anda membuat pengisytiharan Akta PDPA? (Paparan akan muncul semasa log masuk pertama, selepas mengesahkan sila kembali ke halaman log masuk)
- Adakah anda menggunakan kata laluan yang betul? Untuk mendapatkan semula kata laluan, sila ke pautan: https://sims-recover.uitm.edu.my/recover/pwd/index.htm
- Jika pemulihan kata laluan gagal, sila semak e-mel yang didaftarkan dalam sistem. Sila layari: https://ssprv2.uitm.edu.my/sspr/public/forgottenusername
SOALAN 2 : Dimanakah boleh saya dapatkan struktur yuran?
Jawapan:
Struktur yuran boleh didapati berdasarkan status pendaftaran pelajar seperti berikut:
- Bagi pelajar baru yang masih belum mendaftar dan belum membuat proses setuju terima tawaran pengajian, struktur yuran boleh dimuat turun dari Laman Utama Pelajar di laman web rasmi Pejabat Bendahari https://bendahari.uitm.edu.my/
- Bagi pelajar yang telah mendaftar dan berstatus aktif, surat pengesahan yuran boleh dijana melalui login iStudent Portal, dengan merujuk panduan berikut:
SOALAN 3 : Saya pelajar Sepenuh Masa Lanjut Tempoh (SML). Mengapa saya tiada bil yuran pengajian?
Jawapan:
Saudara / saudari pelajar boleh mendapatkan maklumat tarikh-tarikh penting dengan merujuk kepada Kalendar Akademik yang sedang berkuatkuasa.
SOALAN 4 : Saya pelajar Pascasiswazah. Mengapa saya tiada bil yuran pengajian?
Jawapan:
Saudara / saudari pelajar boleh mendapatkan maklumat tarikh-tarikh penting dengan merujuk kepada Kalendar Akademik yang sedang berkuatkuasa.
SOALAN 5 : Mengapa saya dikenakan tindakan gugur taraf?
Jawapan:
Sumber dari : Jabatan Pengurusan Kewangan Pelajar Pejabat Bendahari UiTM Shah Alam