FAKULTI PENGURUSAN MAKLUMAT

PENGENALAN FAKULTI PENGURUSAN MAKLUMAT

Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM, bangga menjadi pelopor dalam menyediakan pendidikan profesional untuk memenuhi keperluan tenaga kerja negara dalam tiga bidang yang sangat penting, iaitu: Pengurusan Maklumat, Pengurusan Perpustakaan, dan Pengurusan Rekod. Program akademik kami, dilengkapi dengan industri, melengkapkan graduan dengan pengetahuan dan kemahiran untuk memenuhi tuntutan pengurusan maklumat yang mencabar dalam pelbagai bentuk dan dalam pelbagai jenis organisasi. Lulusan kami menjadi pendorong utama untuk pembangunan masyarakat berasaskan pengetahuan, mengubah Malaysia menjadi negara maju, memastikan bahawa simpanan pengetahuan yang kaya di negara ini disusun, dikekalkan dan ditingkatkan secara sistematik untuk nilai yang optimum. Untuk mencapai tujuan ini, program terdiri daripada komponen gabungan dari empat bidang utama: Teknologi Maklumat, Aspek Profesional dan Teknikal Pengurusan Maklumat dan Rekod, Perhubungan Awam, dan Keperluan dan Perkhidmatan Pengguna. Selain daripada itu, Fakulti juga cuba menerapkan visi & misi FPM UiTM Cawangan Negeri Sembilan Kampus Rembau di kalangan staf berdasarkan misi dan visi UiTM.


VISI

Menjadi pusat kecemerlangan pendidikan dan penyelidikan bertaraf dunia dalam bidang Pengurusan Maklumat, Pengurusan Pengetahuan, Pengurusan Perpustakaan & Pengurusan Rekod.

MISI
  • Memberi pendidikan untuk profesional maklumat untuk membolehkan tenaga kerja yang seimbang, berpengetahuan, berdaya saing, dan beretika untuk pembangunan Malaysia sebagai masyarakat pengetahuan.
  • Menyediakan program pendidikan berterusan di pelbagai peringkat untuk memenuhi keperluan pegawai maklumat yang bekerja untuk meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan kecekapan selaras dengan dasar nasional mengenai peningkatan keupayaan dan pembelajaran sepanjang hayat.
  • Memberikan kepemimpinan dalam perundingan dan penyelidikan untuk individu dan organisasi yang berminat dalam penyelidikan dan pengembangan di bidang yang merangkumi maklumat, pengetahuan, perpustakaan, pengurusan arkib & rekod.
Image
Bil. Nama JAWATAN EMEL TELEFON PEJABAT
1 NOOR FARALIZA SAMSUDIN PENSYARAH KANAN / KPP FAKULTI PENGURUSAN MAKLUMAT noorf053@uitm.edu.my 06-698 2180 / 2172
2 MOHD NAIM MOHD NASFI PENSYARAH KANAN / KOORDINATOR IM110

naim932@uitm.edu.my

06-698 2138
3 MOHD FAIZAL MOHD RAMSI PENSYARAH KANAN / KOORDINATOR IM244 faizal916@uitm.edu.my 06-698 2101
4 PROF. MADYA DR. MASITAH AHMAD PROFESSOR MADYA masitah@uitm.edu.my 06-698 2177
5 AHMAD AZMAN MOHAMAD RAMLI PENSYARAH KANAN ahmadazman@uitm.edu.my 06-698 2101
6 AHMAD SOUFIEAN OTHMAN PENSYARAH KANAN ahmadsoufiean@uitm.edu.my 06-698 2100
7 AL BAKRI MOHAMMAD PENSYARAH KANAN albakri@uitm.edu.my 06-698 2178
8 AMIRAH HAJI ABU HASSAN PENSYARAH KANAN amirah893@uitm.edu.my 06-698 2117
9 DR. HAZIAH SA'ARI PENSYARAH KANAN haziah095@uitm.edu.my 06-698 2096
10 FADDLIZA MOHD ZAKI PENSYARAH KANAN faddliza@uitm.edu.my 06-698 2140
11 INTAN NURBAIZURA ZAINUDDIN PENSYARAH KANAN intan422@uitm.edu.my 06-698 2175
12 JASHIRA JAMIN PENSYARAH KANAN jashira@uitm.edu.my 06-698 2142
13 MOHD RIDZUAN IBRAHIM PENSYARAH KANAN iridzuan@uitm.edu.my 06-698 2179
14 MOHD ZAILAN ENDIN PENSYARAH KANAN zailan_endin@uitm.edu.my 06-698 2135
15 NORHIDAYU MD YATIM PENSYARAH KANAN norhidayu@uitm.edu.my 06-698 2170
16 NURHIDAYAH NASHARUDIN PENSYARAH KANAN nurhidayah204@uitm.edu.my 06-698 2141
17 RAZIFAH OTHMAN PENSYARAH KANAN razif879@uitm.edu.my 06-698 2115
18 SERI INTAN IDAYU SHAHARUL ASARI PENSYARAH KANAN seriintan@uitm.edu.my  
19 SITI KHAIRIYAH NORDIN PENSYARAH KANAN khairiyah493@uitm.edu.my 06-698 2097
20 SUFY RABEA ADAWIYA IDRIS PENSYARAH KANAN sufyrabea@uitm.edu.my 06-698 2102
21 DR. ZAHRIL SHAHIDA BINTI AHMAD PENSYARAH KANAN zahrilshahida@uitm.edu.my  
22 DR. WAHIDAH MOHD ZAIN PENSYARAH KANAN wahidahmohdzain@uitm.edu.my 06-698 2150
23 ZAILANI SHAFIE PENSYARAH KANAN zaila661@uitm.edu.my 06-698 2169
24 WAN MOHD HAFIZ WAN HASNOL PENSYARAH wanmohd@uitm.edu.my 06-698 2220

DIPLOMA PENGURUSAN MAKLUMAT (IM110)

Program ini bertujuan untuk memenuhi keperluan pekerja maklumat dan pengetahuan yang memainkan peranan penting dalam industri maklumat. Graduan dididik untuk memperoleh pengetahuan mengenai literasi maklumat, pengendalian maklumat, komunikasi maklumat dan aplikasi teknologi untuk melaksanakan kejayaan wawasan 2020. Kerajaan telah menyedari pentingnya maklumat dan pengetahuan sebagai nadi masyarakat maklumat untuk meningkatkan kualiti kehidupan, ekonomi dan persekitaran kerja dalam membuat keputusan yang lebih baik. Tanpa maklumat dan pengetahuan sebagai sumber utama,  ia akan menyebabkan semua urusan mereka terdedah kepada gangguan, oleh itu negara kita telah berubah dari zaman perindustrian ke era maklumat. Buktinya adalah kemajuan projek mega di Koridor Raya Multimedia (MSC) untuk menyokong industri maklumat. Cyberjaya telah dipilih sebagai bandar pintar untuk menyokong industri ini. Oleh itu, rancangan utama kami adalah untuk melengkapkan graduan dengan pengetahuan mengenai pengurusan maklumat untuk mencapai hasrat kerajaan menuju visi 2050.

 

SYARAT KELAYAKAN 

  • Lulus SPM atau setaraf dengannya yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia dengan lima (5) Kredit termasuk Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris; dan Lulus dalam Matematik / Matematik Tambahan.
  • Keperluan tambahan untuk mod ePJJ

       Sekurang-kurangnya satu (1) tahun pengalaman bekerja.

 

Tempoh Mod

Sepenuh masa: 2½ tahun (5 semester)

Pembelajaran Fleksibel (ePJJ): 4 tahun - 5 tahun

PELUANG PEKERJAAN

Graduan akan berpeluang bekerja di perpustakaan dan pusat maklumat seperti:

  • Penolong Pegawai Penerangan
  • Penolong Eksekutif
  • Penolong Pegawai Pentadbiran
  • Penolong Pegawai Dokumen
  • Penolong Pegawai Rekod
  • Penolong Pegawai Rekod Perubatan
  • Penolong Pustakawan

 

SARJANA MUDA SAINS MAKLUMAT (KEPUJIAN) PENGURUSAN PERPUSTAKAAN (IM244)

Program ini memberi tumpuan kepada pekerjaan yang berkaitan dengan pengurusan perpustakaan dan organisasi maklumat di perpustakaan dan pusat maklumat. Program ini menyediakan dan melatih graduan dengan kemahiran dan kecekapan dalam pengurusan, ICT, literasi maklumat, penyimpanan dan pemprosesan dan pengambilan maklumat (manual dan elektronik), melalui pelbagai mod pengajaran dan penilaian sepanjang program berlangsung.

 

SYARAT KELAYAKAN

Memenuhi Syarat Am Universiti dan Keperluan Khas Program yang lain.

  • CGPA minimum 2.30 dalam STPM / Setaraf dengan Gred C (NGMP 2.00) dalam tiga (3) mata pelajaran termasuk Pengajian Am / Kertas; atau
  • CGPA minimum 2.30 dalam pra kursus UiTM / PASUM / Matrikulasi dalam tiga (3) mata pelajaran dengan Gred C (NGMP 2.00); atau
  • PNGK minimum 2.30 dalam Diploma Pengurusan maklumat atau Diploma lain yang berkaitan dari UiTM; atau
  • PNGK minimum 2.00 dalam Diploma Pengurusan Maklumat atau Diploma lain yang berkaitan dari UiTM dengan satu (1) tahun pengalaman bekerja dalam bidang berkaitan; atau
  • PNGK minimum 3.00 dalam Diploma berkaitan dari institusi lain yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia; atau
  • CGPA minimum 2.75 untuk Diploma dalam bidang yang sama dari institusi lain yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia dengan dua (2) tahun pengalaman bekerja dalam bidang berkaitan dan Lulus SPM / Setaraf dengan Kredit dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dan Lulus Matematik / Matematik Tambahan termasuk Tahap 2 MUET

 

Tempoh Mod

Sepenuh masa: 2 tahun - 3 tahun

Sambilan: 4 tahun - 5 tahun

PELUANG PEKERJAAN

Graduan akan berpeluang bekerja di perpustakaan dan pusat maklumat seperti:

  • Pustakawan
  • Eksekutif perpustakaan
  • Pakar maklumat
  • Perunding maklumat
  • Pegawai maklumat
  • Abstraktor
  • Pengindeks
  • Penyusun bibliografi
  • Perunding perpustakaan

 

Bil. Pelan Pengajian Fail
1 PROGRAM IM110 MUAT TURUN
2 PROGRAM IM244 LEPASAN PROGRAM IM110 MUAT TURUN
3 PROGRAM IM244 LEPASAN SPM MUAT TURUN

Universiti Teknologi MARA (UiTM) Cawangan Negeri Sembilan,
Kampus Rembau, 

Negeri Sembilan, MALAYSIA.

General Inquiry

Chief Information Officer (CIO): mohdfozi@uitm.edu.my

Unit Komunikasi Korporat Rembau: korporatrembau@uitm.edu.my

Website Inquiry:
Webmaster: webmedia@uitm.edu.my

Tel : +606-698 2000
Faks : +606-698 2391