UNITKESIHATAN
Visi Unit Kesihatan UiTM Cawangan Negeri Sembilan Kampus Seremban
Mewujudkan satu masyarakat universiti yang sihat dari segi fizikal, mental, sosial dan spiritual agar visi dan misi Universiti Teknologi MARA dapat dicapai.
Misi Unit Kesihatan UiTM Cawangan Negeri Sembilan Kampus Seremban
Melahirkan masyarakat universiti yang sihat secara menyeluruh melalui perkhidmatan kesihatan yang komprehensif dan berkualiti serta menggalakkan gaya hidup sihat.
Objektif
Untuk menjadikan Unit Kesihatan sebagai sumber perkhidmatan kesihatan yang cemerlang kepada pelajar selaras dengan fungsi dan peranannya dengan mengutamakan penghasilan kerja yang berkualiti serta suasana kerja yang selesa demi untuk memenuhi keperluan pelanggan.
Berdasarkan kepada falsafah, visi dan misi bahagian, Unit Kesihatan telah menyusun strategi untuk berperanan sebagai pusat perkhidmatan kesihatan yang cemerlang melalui :
- Pengurusan sistem kesihatan kepada pelajar UiTM mengikut
- Pengurusan sistem kesihatan kepada pelajar UiTM mengikut peraturan yang diterima pakai dan ditetapkan oleh UiTM dari semasa ke semasa
- Pengurusan faedah dan kemudahan kesihatan kepada pelajar UiTM selaras dengan skim perkhidmatan kesihatan.
- Pengurusan rekod kesihatan dan maklumat kesihatan pelajar UiTM dengan memastikan bahawa ianya sentiasa kemaskini dan betul
- Amalan penghasilan kerja yang berkualiti berteraskan budaya kerja berkualiti
- Pengwujudan suasana kerja yang selesa dan harmoni melalui konsep bekerja secara berkumpulan, amalan nilai murni serta mengutamakan
- Penyediaan perkhidmatan kepada pelanggan dengan cekap, mesra dan
- Mempromosikan Kempen Cara Hidup Sihat di kalangan warga Kampus Seremban
Piagam Pelanggan
Kami beriltizam untuk berusaha memastikan:
- Perkhidmatan kesihatan yang berkualiti dan profesional
- Perkhidmatan yang mesra, segera dan bertanggungjawab
- Persekitaran klinik yang bersih, selamat dan kondusif
- Penambahbaikan perkhidmatan kesihatan yang berterusan.
Objektif Kualiti
- 80% Pesakit yang mendapatkan rawatan di Unit Kesihatan mendapat konsultasi perubatan dalam tempoh 30 minit selepas pendaftaran.
- 95% Pesakit berpuashati dengan perkhidmatan perubatan yang diberikan.
PIAGAM PELANGGAN |
|
JENIS PERKHIDMATAN |
TEMPOH (HARI BEKERJA) |
Pemeriksaan pesakit biasa |
30 minit selepas pendaftaran |
Setiap kes kecemasan akan diberi keutamaan dan rawatan segera |
5 minit |
Pesakit akan diberi ubat ubatan berkualiti, selamat, dilabel dan diberi penerangan cara penggunaanya selepas menerima rawatan |
10 minit |
Pemprosesan pinjaman peti pertolongan cemas yang lengkap |
5 hari |
Aduan maklum balas |
1-5 hari |
Permohonan Surat Akuan Kemudahan Rawatan Perubatan |
30 minit |
Unit Kesihatan menyediakan kemudahan seperti berikut:
- Rawatan Pesakit Luar
- Rawatan Pergigian (tidak disediakan di kampus cawangan)
- Rawatan Kes Kecemasan (selepas waktu operasi klinik diuruskan oleh Pegawai Pembangunan Pelajar).
- Wad Sementara Siswa & Siswi (“Sick Bay”)
- Kemudahan Makmal
- Kemudahan Ambulans
- Kemudahan Kelayakan Wad
- Pembayaran Bil Rawatan Pelajar dari hospital/Klinik Kerajaan
- Tuntutan Tabung Kecemasan Pelajar.
- Medical Standby Program/Aktiviti
- Pinjaman Peralatan Perubatan / First Aid Kit